Se till klienten eller användaren?

torsdag den 14 augusti 2008 fyra kommentarer

Slut dina ögon och påminn dig om den första designlektion där det talades om de fundamentala grunderna inom design.

Vilka är din publik? Utan att veta vem du designar för, hur kan du skapa en design?

Öppnat ögonen ännu? Välkommen in i rollen som frilansande designer! Du har har precis avslutat ett möte med en klient där ni diskuterade hur de vill ha sin nya webbplats, och du accepterade uppdraget. Någon dag senare skickar din klient dig en skiss, så hemsk att du sätter i halsen. Därtill bifogades även instruktioner som inte är i närheten av vad ni kom överens om samt bryter alla designregler du kan komma på i all din frustration.

Nu är det dags att fråga dig själv, "Vem designar jag för?" Per definition är ditt jobb att kommunicera ett budskap med bilder och text. Men som affärsmänniska är ditt mål att uppfylla klients krav. Om du går emot din arbetsgivares önskemål kommer denne (konstigt nog) att bli besviken. Låt oss säga att du istället gräver ner stridsyxan, stänger av din erfarenhet och skapar precis det klienten efterfrågat. Detta kommer med största sannolikhet att sluta med en misslyckad design, vilket i sin tur gör dig till en misslyckad designer.

Nå, hur ska vi då göra? Om du har tur kan din klient vara öppensinnad och förlita sig på dig som designer med de förslag du lägger fram. I annat fall behöver du inte visa alla dina prestationer i din portfolio.. Ner på knä och be dina klienter att inte efterfråga skuggor och övertala dem om att vita mellanrum är vackert.


Jag hoppas du gillade inlägget!

Facebook Delicious RSS Du kan prenumerera på alla inlägg via RSS, e-post eller genom att följa mig på Bloggy.


Kommentarer

Gravatar

Magnus Bråth sa..

fredag den 15 augusti 2008

Jag tycker att en stor del i arbetet är att förmedla till uppdragsgivaren vad som behövs, om man kan få honom eller henne att förstå varför ett visst förslag är bättre är ju problemet löst.

Gravatar

Antonio Riveras sa..

fredag den 15 augusti 2008

Man stöter alltid på olika typer av kunder. Det är surt när det kommer de som "tror att de kan" bara för att de fick G i webbdesing under sin gymnasietid.

Men man ska alltid försöka förmedla "rätt" till sin kund, utan att vara för påträngande. Våga säga att kunden har fel, men inte att hans idé är korkad hehe...

Gravatar

Magnus Bråth sa..

måndag den 20 oktober 2008

Ja, det är förstås mer eller mindre allmängiltigt när det gäller konsultverksamhet i allmänhet också.

Gravatar

Erik Pettersson sa..

måndag den 20 oktober 2008

@Magnus Bråth: Jag håller helt med dig. Det gäller att försöka förklara för kunden, precis som Antonio nämner. Vi tillhör inte den här professionen för intet, och det ska vi inte vara blyga att stå för.

Det är dock alltid viktigt att försöka se kundens tankegångar då de känner sitt koncept/företag bäst.


RSS Lämna en kommentar du också!

Namn: *

E-postadress: (alternativ för att visa din Gravatar)

Webbplats: (självklart får du en länk utan nofollow)

Kommentar: * (ej HTML)