Sökmotoroptimering (SEO)

Nära 90 % av all trafik på webben går genom sökmotorer som Google, Yahoo! eller MSN/Live. Med detta som utgångspunkt blir det allt viktigare att optimera din webbplats för att hamna högre upp i sökresultaten. Kontakta mig för hjälp med optimering.

Bra sökmotoroptimering handlar egentligen bara om en sak: att bli nummer ett och behålla positionen.

Innehåll

PageRank & TrustRank

Sökmotorer


PageRank & TrustRank

PageRank (PR) är en algoritm för att mäta informationsvärde i webbsidor. Detta värde beräknas genom antal länkar från andra webbplatser som länkar till en specik webbplats. En webbplats med hög PageRank har många länkar från andra webbplatser inom samma kategori eller ämne.

TrustRank (TR) används för att värdera webbplatser som påverkar placering. Detta värde handlar om förtroende och en viktig parameter för TR är domänens ålder.

Köpta länkar och annonser kan ignoreras av sökmotorerna som inlänkar om säljaren öppet informerar om försäljning av länkar.

Länk- & webbkataloger

Ett alternativ för att skapa fler inlänkar är att registrera sin webbplats i en s.k. länkkatalog. Om detta ska ha någon effekt krävs det att katalogen innehåller information inom ditt ämne.

KTHNOC har en populär svensk webbkatalog.

Sökmotorer

Google

Ett av världens mäktigaste företag som tog riktigt webbsök till allmänheten. Utöver deras PageRank lägger Google stor vikt till information och innehåll på webbplatser.

Riktlinjer för Google

Yahoo! Search

En bättre sökmotor än MSN men fortfarande långt från Google när det gäller att upptäcka om inlänkar är naturliga.

Riktlinjer för Yahoo! Search

MSN/Live

Relativt ny inom webbsök och har generellt svårt att skilja på köpta och naturliga länkar.

Riktlinjer för MSN/Live